Škola pozitívneho myslenia - fórum

Prosím přihlašte se nebo zaregistrujte.

Prosím přihlašte svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

Autor Téma: Medziludské vzťahy  (Přečteno 1142 krát)

roos

  • Noví alebo neaktívni 0 - 9
  • *
  • Offline Offline
  • Příspěvků: 7
    • Zobrazit profil
Medziludské vzťahy
« kdy: 12. Prosinec 2010, 22:53:03 »
Zamýšľame sa nad nimi oveľa viac, ako nad inými vzťahmi. Učia nás odpúšťaniu, láske, sú plné intenzívnych emócií, poväčšine spätých s nevyriešeným pocitom viny. Neposudzujme iných, buďme tolerantnejší k ich chybám, ktoré nemusia byť chybami, len nám sa to tak zdá, lebo pozeráme zo svojho zorného uhla. Chceme, aby všetko vyhovovalo nám, SME EGOISTI. Neuvedomujeme si, že to, čo je najlepšie pre nás, nemusí byť zákonite najlepšie aj pre toho druhého človeka.

Veľa času trávime ich uhladzovaním, nedarí sa nám pochopiť neviditeľné súvislosti. Pre svoj pokoj potrebujeme urovnať hádky, spory, žiarliť, vyriešiť konflikty, urážať sa, odstrániť nedostatky. Častokrát chceme dokonca trestať, mstiť sa. Nevyberajte si takúto cestu, ani pri akokoľvek intenzívnom pocite nespokojnosti a krivdy. Ono sa nám skutočne všetko vráti, to isté si pritiahneme do života aj my. Vyberte si lásku, odpúšťanie, tie majú OHROMNÚ MOC.

Každý človek, s ktorým máme problematický vzťah (a každý z nás takýto vzťah má) nám nastavuje zrkadlo, ale my sa bojíme byť k sebe úprimní. Hľadíme doň radšej len s prižmúrenými očami a nahovárame si, že sme lepší. Táto útecha nám mnohým častokrát postačuje a ideme životom ďalej a obviňujeme a konštatujeme, ako sú všetci samá chyba (okrem nás). Len to by nás však naučilo vážiť si seba, keby sme oči neprižmurovali, pozerajúc do nastaveného zrkadla.
Zaznamenáno

Tárá

  • Noví alebo neaktívni 0 - 9
  • *
  • Offline Offline
  • Příspěvků: 20
    • Zobrazit profil
Re: Medziludské vzťahy
« Odpověď #1 kdy: 13. Prosinec 2010, 08:07:20 »

Budhizmus. 

V systéme Mahajána (Veľký voz) a aktívnym chápaním maitri (dobrotivosti) má budhizmus medzi nekresťanskými náboženstvami zvláštne miesto. Citujem: „Nie je nič mocnejšie, než Maitri. Nenávisť nikdy neuhasila nenávisť. Toto je večný zákon.“(Mahijima Nikava, I. 129; porov. R. Grusset, Sur des traces de Bouddha.) Motívy budhistickej lásky sa predsa nedajú porovnať s kresťanskými, pretože budhistovo „ja“ je nakoniec iba zdanlivé a budhizmus sa usiluje oslobodiť od svojej individuality. „Totálna nedôležitosť jednotlivca je základným tvrdením budhizmu, rovnako ako je pre kresťana nekonečná hodnota jeho duše.“ (H. de Luback, Aspect du Buddhisme, Paris 1951, I. 49) V budhizme skutky lásky sú akýmsi technickým nástrojom, ktorý umožňuje podriadiť si vlastné „ja“. Treba tiež povedať o Konfucianizme a taoizme, ktorý vyhlasovali princíp univerzálnej dobrotivosti, aj keď je to z iných príčin ako v kresťanstve.

 Láska ako prostriedok poznania.

Láska, ktorá je cestou vedúcou od Boha ik ľuďom a od ľudí k Bohu je aj cestou poznania Jadrom tohto poznania je Božia snaha spasiť človeka. Nie je už založená na spravodlivosti, ale na osparavodlivení, teda na milosrdenstve. My nie sme schopní úplne zachytiť plnosť tejto cesty, ale Boh nám dáva schopnosť, aby sme poznali Kristovu lásku, ktorá presahuje každé poznanie a nechať sa preniknúť Božou plnosťou. Toto poznanie znamená: nechať sa dotknúť pravdy, ktorou je Ježiš Kristus: „Ja som pravda“ (Jn 14,6(. A radovať sa s ňou v láske. „Láska sa raduje z pravdy“ (l Kor 13,6). Sme teda pozvaní nasledovať pravdu v láske, čiže nedať sa unášať závanom kadejakého učenia, ale vo všetkom dorastať v Kristovi (Ef 4, 14-16).

Láska je svorník dokonalosti, nie len z hľadiska etického, ale aj z hľadiska poznania, pretože láska usmerňuje a posudzuje každé poznanie: „Poznanie vedie k domýšľavosti, kým láska buduje.“ (l Kor 8, 11-12). Poznanie bez lásky vedie k zaoberaniu sa sebou a býva aj príčinou pohoršenia, kým poznanie usmerňované láskou nás stavia do situácie, v ktorej sa stretávame s blížnym v jeho realite a uschopňuje nás, aby sme sa stali všetkým všetko. (lKor 9, 19-22). Poznanie a učenie bez lásky nemá pred Bohom žiadnu hodnotu. To preto, lebo v biblickom jazyku „poznávať“ neznamená iba pozorovať, vedieť, ale stretávať sa, mať účasť. Z toho vyplýva, že v medziľudských vzťahoch je poznanie predpokladom lásky a pravé poznanie nie je mysliteľné bez lásky.

Zaznamenáno
 


Návštevnosť:
TOPlist
Od: 19.3.2006

Stránka vytvořena za 0.19 sekund, 24 dotazů.